Każdy kto prowadzi zaawansowane działania promocyjne na Facebooku często zagląda w Insighty – od niedawna całkiem zaawansowane statystyki. Wiele rzeczy jednak pozostaje niejasnymi. Ba, sam długi czas nie orientowałem się w źródłach polubień strony. Nadszedł czas by to rozjaśnić.
W poprzednim tygodniu opisałem nieco specyfikę traktowania fanów, zaś dziś postaram się wam wyjaśnić skąd oni do was przychodzą. W zasadzie nie jest to trudne i zaawansowani marketerzy rozgryźli to dawno temu, lecz z kilkoma źródłami zawsze miałem problem. Założę się, że nie tylko ja. Czas rozjaśnić tę kwestię.
W dawnej wersji statystyk źródła polubień mieliśmy pogrupowane w postaci listy, w nowych mamy dodatkowo czytelny wykres z podziałem na dni.
Na stronie
Sprawa prosta, ktoś odwiedził Oś Czasu Twojej strony i polubił ją.
Reklamy i zdarzenia sponsorowane
Również łatwo zgadnąć, że jest to polubienie wynikające z przeprowadzenia płatnych promocji strony (Fb Ads, posty sponsorowane i inne formy).
Telefon komórkowy
Polubienia z poziomu mobilnego Facebooka, daje nam pogląd na to jak wielu naszych fanów może korzystać z urządzeń przenośnych. Facebook coraz lepiej monetyzuje swój kanał mobilny, zatem warto mieć ten czynnik na uwadze.
Po najechaniu
Większość postów na całym Facebooku wyświetla aktywne linki do autorów, zarówno profili osób, jak i stron. Jeśli nas znajomy udostępnił post od jakiejś strony widzimy jej miniaturkę, możemy najechać i od razu polubić. O tak:
Polecenia przez znajomych
„Twój znajomy Maciej Trojanowicz polubił stronę: Troyann”. Tak to mniej więcej wygląda, a obok jest „lubię to” byś i Ty mógł polubić Troyanna. Choć mam nadzieję, że już go lubisz! Niestety, Facebook rzadko serwuje mi tego typu komunikaty, stąd brak screena. Jeśli znajdziecie takowy – możecie podesłać. :)
Na zdjęciu
Jeśli otworzysz zdjęcie strony, której jeszcze nie śledzisz na Facebooku to masz krótką drogę by to zrobić.
Pole „lubię to” i przycisk „lubię to”
Jeśli masz na swojej stronie wtyczkę społecznościową Facebooka (LikeBox) to w tej rubryce zliczone zostaną polubienia wygenerowane przez tę wtyczkę.
Wyszukiwarka stron
Pewnie nawet nie wiecie, że tego typu miejsce istnieje na Facebooku, a nie korzysta z niego za wiele osób. Otóż na tej podstronie znajdziecie strony polecane wam przez Facebooka na podstawie waszych dotychczasowych polubień, propozycji od znajomych i innych. Tu pewnie macie też zaproszenie do polubienia Troyanna. ;)
Oś czasu
Długo myślałem, że chodzi tu o Oś Czasu strony, co by się dublowało z pierwszą opcją z tej listy. Wręcz przeciwnie, chodzi tu o polubienia strony z profili naszych lub naszych znajomych, po lewej stornie mamy szereg informacji o naszych ostatnich aktywnościach, które często linkują do konkretnych stron. Najedź i polub. ;)
Aplikacje innych firm
Są to polubienia strony w wyniku aktywności w aplikacjach hostowanych poza Facebookiem. Te z prostszych aplikacji zliczane są do polubień z poziomu strony.
Rekomendacje Facebooka
Jest taki system rekomendacji stron na Facebooku: wystawiasz ocenę, opisujesz i pojawia się to Twoim znajomym jako post w Aktualnościach. Wtedy masz okazję polubić stronę, a jeśli lubisz to możesz ją polecić innym lub wystawić własną rekomendację.
Wyniki wyszukiwania
Jeśli wyszukujesz konkretnych stron na Facebooku to masz wiele propozycji. Jeśli ich nie lubisz – możesz od razu to zmienić.
Pasek aktywności
Czyli (nie)popularny Ticker, który w nowej odsłonie News Feedu odchodzi nieco do lamusa, ale nadal potrafi generować lajki. Pojawiają się tam pomniejsze aktywności Twoich znajomych, „XX polubił zdjęcie strony YY” tak przykładowo, po najechaniu na nią mamy powiększenie i możliwość zalajkowania. A screena nie dam bo ja nie mam Tickera. I nigdy z niego nie korzystałem.
To w zasadzie najważniejsze źródła polubień stron na Facebooku, jeśli znacie jakieś inne lub macie brakujące screeny to piszcie w komentarzach lub maile na maciek@troyann.pl.