Mój Fejs – Agata Lipiec

11

Mamy luty, a tu Lipiec. Agata Lipiec. Zgodnie z zapowiedzią z poprzedniego tygodnia, rozwijam cykl Mój Fejs, który będzie od dziś bardziej rozbudowany, ciekawszy no i w ogóle lepszy. Na początek „nowego otwarcia” osoba odpowiedzialna za nowe media w dużej firmie – PZU.

Agata Lipiec od października (moje urodziny, przypadek?) pracuje w firmie, która jest niemała, jest powszechnie znana, a więc i stworzenie i realizacja strategii w mediach społecznościowych jest dla niej niełatwym zadaniem. A Grupa PZU od jakiegoś czas intensywnie działa nad poprawą wizerunku na świeży, co moim zdaniem wychodzi całkiem nieźle. Oczywiście, ma to miejsce przy wsparciu agencji reklamowych (jak choćby spot z kurakiem), ale mój dzisiejszy gość odpowiada za całokształt działań w mediach społecznościowych marki.

Tak jak obiecałem, Mój Fejs począwszy od dziś będzie zawierał nie tylko tradycyjne jedenaście pytań, ale i będzie rozbudowany o kilka kolejnych, spersonalizowanych. A mając do czynienia z Agatą Lipiec musiałem zadać jej kilka pytań dotyczących ogarniania nowych mediów (bo nie tylko Facebooki, ale i blogosfera) w tak dużej firmie. Zwłaszcza, że marka w ostatnim czasie uruchomiła dwa blogi (blog.pzu.pl i pomoctomoc.pzu.pl) i portal o ubezpieczeniach (dajemyrade.pl). Zresztą, CSR (corporate social responsibility  – odpowiedzialność społeczna marek) to coraz silniejszy kierunek, w którym idzie także PZU. Niebawem dowiecie się o tym nieco więcej. A jest też co nieco o social media policy w PZU. Teraz niech głos zabierze Agata Lipiec.

Jak dużo czasu spędzasz na Facebooku i co tam porabiasz?

To zależy czy służbowo, czy prywatnie. :)  Służbowo – w zależności od dnia ok 1-3 godz. Prywatnie po pół godz. w drodze do i z pracy plus „chwilę” wieczorem. :) Ale patrząc na Facebooka z punktu widzenia mojej pracy tak naprawdę więcej czasu zajmuje cała otoczka – przygotowanie publikacji, zdjęcia, plan na tydzień itd., niż fizyczne „siedzenie na fejsie”.

Co myślisz o reklamach na Facebooku?

Obecnie to jedyny sposób by dotrzeć swoich fanów.

5 lat temu marnowałam czas na…

Blipie – tam poznałam mojego męża. ;)

Czy za 5 lat nadal będziesz z niego korzystać?

Z Blipa? Już raczej nie, bo „odszedł” w wirtualną otchłań w zeszłym roku. Z Facebooka? Trudno powiedzieć – Mark twierdzi, że FB będzie jak moda – nigdy nie przeminie, ale nie jestem o tym do końca przekonana. 5 lat w dzisiejszych czasach, to jak epoka, więc trudno powiedzieć.

Świat bez Facebooka były…

…światem bez Facebooka. :)  A serio, to Facebook i pozostałe media społecznościowe znacząco zmieniły komunikację na linii marka – klient. Od kilku lat, firma, która chce dbać o klientów nie może ignorować ich głosu w sieci. Klienci nauczyli się też, że mogą rozmawiać z firmą, jak ze swoim znajomym, lub chociażby, że mają narzędzie do tego, żeby mówić marce, co o niej sądzą. Nie zawsze są to pochlebne opinie, ale coraz częściej potrafimy też pisać o tym co w danych markach lubimy.

Za co go lubisz, a co Cię w nim wkurza?

Lubię, właśnie za to co powyżej, wkurzają – ciągłe zmiany i ścinanie zasięgów.

Czy Facebook był częścią, tłem jakiegoś ważnego wydarzenia w Twym życiu?

Nie wiem, czy można to tak nazwać, ale dzięki niemu mam pracę. Kiedy odchodziłam z mediów, to właśnie zamiłowanie do społeczności otworzyło mi drzwi do nowej pracy. A łączenie hobby z pracą okazało się fajnym pomysłem na nowy zawód.

Gdzie marnujesz czas poza Fejsem?

W domu na zabawach z córą, choć tego akurat nie nazwałabym marnowaniem czasu.

Co najczęściej lajkujesz?

Dobre teksty. Jestem ogromną zwolenniczką wartościowych treści. Ostatnio coraz częściej można je znaleźć na blogach, coraz rzadziej w mediach. To trochę smutne, choć rozwój blogosfery bardzo mnie cieszy.

Gdybym była Zuckerbergiem to…

…chyba wolałabym być Jobsem, przynajmniej w tym zawodowym wydaniu.

(Trololo) Czy wiesz, gdzie znajduje się przycisk „wyloguj”?

Tak, pod moim zdjęciem w prawym górnym rogu. :)

Jaką rolę pełni Facebook w strategii komunikacji PZU?

To jeden z kanałów budowania wizerunku firmy. Chcemy za pośrednictwem Facebooka promować nasze treści z bloga www.pomoctomoc.pzu.pl, na którym prezentujemy nasze zaangażowanie w sprawy społeczne. Drugi nasz fanpage – Grupa PZU Kariera – to miejsce, skierowane głównie do studentów – to tam rekrutujemy teraz na nasze staże. To pierwszy etap naszej nowej strategii. Docelowo chcemy tym kanałem i innymi w sieci, obsługiwać naszych klientów. To ambitne wyzwanie i chcielibyśmy do końca roku je zrealizować.

Jak tego typu, duża, firma radzi sobie z kłodami rzucanymi pod nogi przez Facebooka (obniżanie zasięgu)?

Przede wszystkim stawiamy na własny, merytoryczny kontent. A poza tym jak wszyscy – płacimy i płaczemy. :)

Mniemam, że w tak dużej firmie jest ustalona social media policy. Pewnie nie możesz zdradzić za wiele, ale… Bardzo restrykcyjna?

Restrykcyjna? Chyba nie, raczej określiłabym ją mianem rozsądnej. Pracownicy mogą korzystać z mediów społecznościowych, z jedynym zastrzeżeniem, że robią to prywatnie. Do wypowiadania się w imieniu firmy są określone osoby.

Dużo działacie pomagając innym. Odwieczne pytanie: czy Facebook pomaga potrzebującym?

Nie wiem, czy spółka Facebook pomaga, pewnie tak. Portal Facebook tego nie robi, ale jest dobrym miejscem do aktywowania ludzi do takich działań – i to nie za pomocą klikania „lubię to”, ale przez pokazywanie, że przy odrobinie dobrej woli, pomaganie jest bardzo proste.

I co powiecie na taką ścieżkę rozwoju cyklu Mój Fejs? Jak zapewne dobrze wiecie, nie lubię was zanudzać, ale zamiast kreować kolejny kryzys, wolę wraz z wami rozwijać formułę tych wpisów, dlatego mam nadzieję, że dacie znać w komentarzach czy to odpowiedni kierunek. Choć do poprawnej oceny będą zapewne potrzebne kolejne odsłony. Ale nie bójcie się, one już niedługo. :)

Miejsce na Twojo reklame Hehe, nie kasiadwoKasia Dworzyńska
shiSylwia Zaręba amelka2-kopia 2Amelia Zioło 1529331_3778236150383_500792696_oBaron Xboxa
maciek 3Maciej Czajkowski kacpiiKacper Skoczylas wckjWłóczykij
kasianowakowskaKasia Nowakowska margalMarcin Galicki 1146531_4675499825538_996277195_nViren Bhandari
soma-bay-kitesurfing-jacek-gadzinowskiJacek Gadzinowski Paweł_SieczkiewiczPaweł Sieczkiewicz idaIda Mokwa
386628_2601262144267_1323882993_nDominik Werner 1174876_608723425817062_1416392835_nPiotr Płuciennik aguAgnieszka Wanat
marcoMarco Kubiś blakMichał Blak twitterTweetup
Robert_Stalmach_NewspointRobert Stalmach piotrmalinPiotr Malinowski kamilscheichtKamil Scheicht
monika kamińskaMonika Kamińska tloTomasz Fiedoruk dawidpachaDawid Pacha
fot.: Wiesiek SłupińskiWojtek Grabek kuba pJakub Prószyński AniaKAnna Korzeniewska
darek copyDariusz Szpak fila2Filzo bazyl lia copyBazylia
ilonaaIlona Patro łukasz copyŁukasz Jakóbiak ewaEwa Salamon
Volant kuba ostKuba Jankowski andrzej t copyAndrzej Tucholski
Partnerzy Troyanna